torsdag 16 augusti 2012

You Skate Girl i Uppsalas fria!



Som de flesta av er säkert inte missat så är jag även väldigt aktiv inom skatescenen (och har varit det i ca. 7 år sedan jag började åka skateboard) och har startat lokala och nationella skateboardföreningar, bland annat www.youskategirl.com som finns i Umeå och Uppsala samt www.nolimitskate.se som är en nationell förening som jobbar för en jämställd skatescen. Jämställdhetsarbetet har alltid stått i fokus men jag har även jobbat mycket med opinionsbildning för att skateboardåkarna ska ha ytor att åka på/i. Jag sitter nu i styrelsen för Sveriges skateboardförbund som just nu kämpat för att komma med i Riksidrottsförbundet. Läs mer om oss här: http://sverigesskateboardforbund.se/

När jag flyttade till Uppsala 2007 startade jag You Skate Girl där och hjälpte till att återuppliva den gamla skateföreningen där. Vi arrangerade bland annat ett event som hette "Fest für halle" där vi hade en skatetävling, skatesession, bjöd på käk och ordnade debatt med skateboardåkare samt lokala politiker. Det arbetet och det som föreningen gjort efter detta har nu lett till att både en skatehall och en skatepark finns i Uppsala. Klicka på bilden för att läsa artikeln.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar