tisdag 28 februari 2012

Ida Östensson

Vi kommer under närmsta tiden att presentera oss alla för att få en inblick om vilka som faktiskt ligger bakom No Limit. Denna vecka tog vi chansen att ställa några frågor till en person som varit med från början och grundade No Limit.



Många vet redan vem Umeåbon Ida Östensson är efter sitt stora engagemang, inte minst inom No Limit. Ida är en mångsysslare som även grundade den lokala sattsningen You Skate Girl.

Hur och när kom du i kontakt med skateboard?
Jag jobbade som ungdomsombud i Umeå och mitt ungdomsråd arrangerade en skateboardfestival. Jag åkte nästintill alla andra brädor men hade inte förstått att jag som tjej även kunde åka skateboard. Jag såg en tjej stå på en skateboard och testade och då väcktes tanken, "Kan hon, kan jag!". Hon blev en förebild och jag blev inspirerad. Jag var då 20 år och inom ett halvår startade jag You Skate Girl för att öppna upp skatekulturen för fler tjejer.

Nämn 5 anledningar till att åka skateboard?
- Frihetskänslan
- Gemenskapen
- Känslan av att du själv kan välja när, var och på vilken nivå du vill utöva ditt fritidsintresse
- Självförtroendet du får från att utvecklas på brädan och klara något nytt smittar av sig på självförtroendet på andra plan!
- Alla feta arrangemang och event som händer i Sverige för tjejer inom skatescenen.

Vilken är din bästa skateupplevelse?
- Har många fina minnen. Ett väldigt fint var när jag och min pojkvän var och reste i San Francisco och åkte på en roadtrip från San Fransisco till LA och skatade elva feta skateparker. Bäst gillade jag parken i Venice Beach!

Vad får du din inspiration ifrån?
Min inspiration inom skatescenen är filmer med grymma brudar som åker skateboard. Det är olika med just nu är det YSG & No Limit-brudarna och mina killkompisar som jag skatar med på måndagar i Vännäslokalen.

Vad gör du när du inte åker skateboard?
Jag jobbar väldigt mycket med min organisation www.crossingboarders.se och föreläser runtomkring i Sverige kring jämställdhet och inkludering inom fritidssektorn. Annars dansar jag på klubb, äter god vegmat och ser dåliga serier.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Varje dag ser olika ut för mig. Ibland är jag strandsatt på en flygplats p.g.a. bombhot, ibland är jag i Kristinehamn och föreläser, ibland sitter jag 14 timmar på kontoret med mail och möten, ibland tar jag ledigt och hittar på bus med mitt kollektiv.

Har du något otippat om dig som få känner till?
Jag har en tatuering innanför läppen och är en gammal elitgymnast.

Har du några tips till tjejer som vill börja åka skateboard?
Kolla in inspirerande videos på youtube med tjejer som åker, trickskolor osv. Köp en skateboard, åk till den närmsta skateparken/hallar och åk! Om du vill träffa andra tjejer, kolla in om det finns en tjejtid i din lokal samt på No Limit-bloggen om det finns något skateläger du kan åka på. Snacka ihop dig med vänner som åker skateboard eller som vill lära sig och bara kör!

Avslutande ord?
YOU SKATE GIRL!!


Text: Sarah Thorén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar