fredag 10 september 2010

Det ständiga skoproblemet

Mina skateskor dog i måndags. Jag minns inte hur många år jag haft dem (med några andra skateskor mellan), men de är utan tvekan de bästa skateskorna jag haft. De är ett par Nike SB Paul Roudriges och de har ultramjuka sulor, så det känns som man skatar på moln. De dämpar bra och har bra pop men nu är sulorna helt blankslitna :(



Nu till problemet, som jag vet att jag inte är ensam om; var hittar man nya skor?

Det första man ska tänka på är att jag har storlek 38 i skor. Det betyder att om jag går in i en skateaffär för att köpa skor är det ungefär en procent av sortimentet som finns i min storlek. Av den procenten är det minst hälften av skorna som är tjejskor. Och jag är nog inte ensam om att ha märkt att tjejskor inte är byggda för att skata i på samma sätt.

Det är tråkigt att behöva gå in i en affär och inte kunna välja ut de skorna som känns bäst för skating, utan ofta går man därifrån med ett par bara för att de var de enda i sin storlek. Om man har speciella krav på skorna, som sulorna i det här fallet, får man nöja sig med att gå därifrån utan skor. För jag vill att sulan ska kännas dämpande och mjuk, men ingen av de paren jag hittat hittills uppfyller de kriterierna...

Är det någon som känner igen sig i problemet eller är det bara jag som är för petig? Jag vill gärna ha tips på bra skateskor med mjuk sula som görs i storlek 38. Maila anna@nolimitskate.se eller skriv direkt här på bloggen.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Om problemet känns igen? Jadå. Verkligen. Bara för att man har storlek trettioåtta ska man väl inte behöva bli påtvingad glitter, rosa och/eller dålig tålighet?
    Vissa "klassiker", typ éS Accel, Etnies Callicut (innan de slutade tillverka den, dumma Etnies) och en del Lakai och DC-skor har jag lyckats hitta i små storlekar på så udda ställen som Intersport. Och inte tjej eller juniorvarianterna utan riktiga.
    Dock är DC rätt stela, iaf de två paren jag haft, och etnies har varken kvar Arto eller Callicut längre så de går la bort.

    Finns nog tyvärr bara ett sätt - att leta. Överallt. Och de flesta "riktiga" skateaffärer brukar vara schyssta med att kunna beställa hem en speciell grej till en. Nackdelen är väl att man inte kan byta sen, men du kanske kan få tag i ett likadant par P-Rods som de du haft sönder?

    Lycka till / Hedda

    SvaraRadera
  2. Just därför blev jag så förvånad i skejtaffären i Amsterdam när de hade i princip ALLA skor i ALLA storlekar... vilken sko jag än pekade på kunde han ta fram min storlek (38). Varför är det inte så här också..?

    SvaraRadera